stronę sklepu
  • BUTY
  • DLA MĘŻCZYZN
  • DLA KOBIET
  • DLA DZIECI
  • SPORT
  • LIFESTYLE
  • OUTLET
Twój koszyk jest pusty
Adidas/kwietnia 2023

Historia i znaczenie logo adidas

Zastanawia Cię, jak powstało logo adidas? Poznaj historię logo adidas oraz znaczenie poszczególnych jego iteracji od roku 1949 do dzisiaj.

Logo marki to centralny element jej wizerunku, a logo adidas, o historii równie dynamicznej co sama marka, nie jest pod tym względem wyjątkiem. Podobnie jak marka adidas rozwijała się przez lata, zmianom podlegał też jej branding. 
 

Rok 1949: początki

History-of-the-adidas-Logo-Body-Image-1
 
Historia logo adidas rozpoczyna się w momencie powstania marki. Markę adidas założył w 1949 r. Adolf Dassler. Na początku produkowała wyłącznie obuwie sportowe. Nie powinno zatem dziwić, że oryginalne logo adidas podkreślało profil firmy. Pierwsze logo przedstawiało obuwie z kolcami przeznaczone do lekkoatletyki, a charakterystyczne trzy paski znajdowały się pomiędzy przedłużonymi literami „d” z nazwy adidas. Poniżej znajdował się napis „Sportschuhe” („obuwie sportowe” po niemiecku), a logo często miało kolor niebieski. Ten odcień stał się charakterystyczną cechą marki. 
 
Ciekawostka: nowa współpraca z Jerrym Lorenzo z Fear of God obejmuje logo adidas Sportschuhe o charakterze retro. 
 
To logo, które zaczęło pojawiać się na każdym bucie (a potem również na odzieży) podobnie jak znak handlowy trzech pasków, było początkiem wszystkiego. Warto wspomnieć, że liczba pasków nie ma żadnego numerologicznego znaczenia. Paski wylądowały na pierwszej parze butów adidas po tym, jak Dassler przetestował wiele wersji i liczb pasków. Odkrył, że trzy paski wyglądały na zdjęciach najlepiej, co było istotne dla wschodzącej marki akcesoriów sportowych, która chciała zaistnieć w branży. Pomysł chwycił, a trzy paski nadal są znakiem towarowym, po którym klienci na całym świecie rozpoznają produkty adidas.  
 

Lata 70. XX wieku: logo adidas z koniczyną

History-of-the-adidas-Logo-Body-Image-2
 
Nowe logo zostało dodane w 1972 r., kiedy marka adidas poszerzyła swoją ofertę i wprowadziła do sprzedaży odzież. Mały zespół, złożony z liderów adidas i kilku projektantów z niemieckiej agencji kreatywnej, zaprojektował logo adidas z koniczyną. Inspiracją były kwiaty, a nowe logo składało się z trzech elementów w kształcie liści, aby zachować skojarzenie marki adidas z trzema paskami. Niezastąpione trzy paski przecinają to logo.  
 
To logo od 1972 r. widnieje na ubraniach adidas; od 1976 r. – na butach, a w 2000 r. zostało ono zarezerwowane dla produktów Originals, aby podkreślić ich związek z dziedzictwem marki adidas.  
 

Lata 90. XX wieku: logo Equipment i trzy „sztabki”

History-of-the-adidas-Logo-Body-Image-3
 
W 1989 r. zwróciliśmy się do projektanta-wizjonera i konsultanta kreatywnego, aby pomógł nam zaprojektować nowe logo. Logo adidas Equipment jest inspirowane dążeniem adidas do wyposażania sportowców w najlepszy sprzęt. Wyłoniło się ze szkiców znanych trzech pasków widzianych z wnętrza buta adidas. Nowe logo Equipment, które ujrzało światło dzienne w 1991 r., składało się z trzech pasków w układzie trzech sztabek ze znajdującym się poniżej napisem „adidas EQUIPMENT” w zielonym sportowym kolorze adidas.   
 
To logo może wyglądać znajomo – trzy „sztabki” były od tego czasu elementem wielu znaków graficznych marki, w tym Badge of Sport z 1996 r. W tym logo trzy sztabki połączone są ze znakiem słownym adidas. W nowym logo Performance zobaczysz je występujące solo.  
 

Marka z trzema paskami obecnie

History-of-the-adidas-Logo-Body-Image-4
 
Dla dynamicznej i ekspansywnej marki jak nasza nie ma lepszego logo niż to. Ale jeśli szukasz prostej odpowiedzi na pytanie „Jakie jest prawdziwe logo adidas?”, oto ona: używamy logo Performance jako głównego znaku marki adidas, które jest centralnym znakiem zrzeszającym wszystkie sekcje marki.  
 
Jednak bardziej precyzyjną jest odpowiedź, że logo jest kilka, a każde z nich ma swoje zastosowanie. W 2023 r. marka adidas odświeżyła swoje znaki dla poszczególnych głównych sekcji. Możesz spodziewać się następującego: ulepszone logo Performance, które jest również znakiem całej marki, najlepiej reprezentuje produkty dla sportowców. Znak Badge of Sport został przeznaczony dla linii adidas Sportswear. To logo reprezentuje produkty, które mają sportowe założenia, ale są przeznaczone do codziennego użytku. A w końcu – logo adidas z koniczyną („Trefoil”), główny znak adidas Originals. To logo reprezentuje produkty, które były i będą ikonami. Co ciekawe, logo Performance oraz logo Sportswear zobaczysz tylko w czerni i bieli, za to koniczynę często w czerni i bieli lub w kultowym niebieskim odcieniu Originals.  
 
Jedyną stałą od początku historii logo adidas są zawsze rozpoznawalne trzy paski. Ten znany na całym świecie znak towarowy symbolizuje wysoką jakość produktów zakorzenionych w sporcie. Kiedy ubierasz się w strój sportowy na intensywny trening lub kompletujesz outfit z ubrań Originals, możesz czuć dumę, że wybierasz odzież i obuwie marki „z trzema paskami”.
Tagi
adidas