alert-erroralert-infoalert-successalert-warningbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkIcons/Communication/USP/Cash-deliveryIcons/Communication/USP/Delivery-eveningIcons/Communication/USP/Delivery-same-dayIcons/Communication/USP/Delivery-storeusp-deliveryIcons/Communication/USP/Exchangeusp-free-returnsIcons/Communication/USP/Gift-cardIcons/Communication/USP/KlarnaIcons/Communication/USP/Salearrow-backarrow-downarrow-left-longarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclipboardclosecross-smalldownloaddropdowneditexpandhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictwittervkwhatsappyahooyoutube
adidas
adidas / maj 2020

Rozsądek, troska i stres: trudny czas to dobry czas na przemyślenia

Jest wiele powodów, że czujemy się zestresowani i zatroskani w tym trudnym dla nas wszystkich okresie. Dlatego zaczynamy serię artykułów 'Dlaczego trzeba być rozważnym', by pomóc Wam pokonać przeszkody, odnaleźć motywację i przygotować się na powrót na właściwe tory.

Rozwaga i rozsądek pomogą Wam koncentrować się na tym, co jest ważne tu i teraz. Badania dowodzą, że regularne praktyki medytacyjne mają wpływ na mózg, wzmacniając tę jego część, która odpowiada za kontrolę emocjonalną i rozwiązywanie problemów, i jednocześnie powodują kurczenie się tego obszaru, w którym rodzą się stres i lęk. Praktykując techniki redukujące stres, można zmusić mózg do nowych zachowań, które ułatwiają przejście przez naprawdę trudne momenty w życiu. Jest to bardzo dobrze postrzegalne w świecie sportowców, którzy często kierują się ogromnym pragnieniem odniesienia zwycięstwa.

W najbliższych tygodniach będziemy rozmawiali ze sprinterem Yohanem Blakem i pływaczką McKenzie Coan. Dowiemy się, w jaki sposób radzą sobie ze stresem, jak pracują nad kondycją psychiczną i jak utrzymują motywację wczasach, kiedy tak trudno pokonać rożnego rodzaju przeciwności.

To, co istotne w przypadku psychicznej rozwagi, to nie jest stan tymczasowy ani czasowy; to nie jest coś, co możemy włączyć lub wyłączyć, kiedy mamy na to ochotę. To jest pewnego rodzaju styl życia, który pomaga nam walczyć ze stresem i daje większe poczucie zadowolenia.

Kondycja psychiczna i sport

Sportowcy zdają sobie sprawę z tego, że pozytywne, rozsądne nastawienie jest dla nich narzędziem ułatwiającym rozwój fizyczny. Przy piłce przed rzutem karnym, na linii startu czy w blokach startowych na basenie – to są takie chwile, w których nawet najlepsi mogą mieć moment zawahania, a emocje mogą wziąć górę. Zastosowanie właściwych technik koncentracji pozwala im 'odnaleźć się' w konkretnym momencie i pokonać ewentualny stres i lęk.

Właściwe podejście psychiczne pozwala sportowcom także na łatwiejsze przechodzenie okresów tak zwanych postojów, związanych z odwołanymi zawodami czy kontuzją. Sportowiec nie rezygnuje przy pierwszej napotkanej przeszkodzie, tylko zatrzymuje się na jakiś czas, nabiera nowej perspektywy, dopasowuje swój reżim do sytuacji i przygotowuje się na przyszłość.

Zmiany terminów Igrzysk Olimpijskich, Mistrzostw Europy w piłce nożnej czy Copa America zaplanowanych na 2020 rok mają ogromny wpływ na sportowców, którzy przygotowywali się pod konkretne terminy. Zastosowanie odpowiednich technik ułatwi im jednak skuteczne przygotowania na kolejny sezon. Prawdą jest też, że trening fizyczny sam w sobie jest pewną formą treningu mentalnego.

Podstawy treningu mentalnego
Wszyscy możemy korzystać z doświadczenia sportowców. Według badań każda aktywność fizyczna ma cechy sesji medytacyjnej, podczas której można lepiej poznać swój organizm i umiejętności. Bieganie, na przykład, pomaga rozładować stres, oczyścić umysł i ma wpływ na samopoczucie.

brand-ss20-hometeam-mindfulness-generic-image-blog-1

Badania wskazują również, że osoby, które podczas treningu bardziej koncentrują się na ruchu i jego odczuwaniu, czerpią z treningu więcej przyjemności. Aby zamienić regularny trening w trening medytacyjny, zrób następujące kroki:

- Wyłącz muzykę, słuchaj dźwięków, które towarzyszą twojemu ruchowi.
- Koncentruj się na tym, co dzieje się z twoim ciałem. Czy niektóre jego części pracują mocniej niż inne? Gdzie odczuwasz napięcie? Może poświęć więcej uwagi jednemu konkretnemu, powtarzającemu się ruchowi, na przykład chwilom, gdy twoja stopa styka się z podłożem.
- Miej kontakt z otoczeniem, zwracaj uwagę na to, co dzieje się wokół ciebie podczas treningu.
- Zwróć uwagę na to, jak zmienia się twój oddech; niech będzie on tym, do czego wracasz, gdy różne myśli zaczną pojawiać się w twojej głowie.

Te proste praktyki pozwolą ci odnaleźć wewnętrzny spokój, ale czy możesz zrobić coś jeszcze, by wejść w swoją strefę bezpieczeństwa? Medytacja pomaga oczyścić umysł i pokonać przeszkody, które stają na drodze.

brand-ss20-hometeam-mindfulness-generic-image-blog-2

Podstawy praktyk medytacyjnych

Jeśli chcesz spróbować czegoś bardziej stacjonarnego, po prostu wykonaj kilka następujących czynności.
1. Usiądź wygodnie
2. Rozluźnij spojrzenie
3. Koncentruj się na oddychaniu
4. Powtórz
5. Jeśli czujesz, że trochę Cię 'znosi', ponownie skieruj całą swoją uwagę na oddychanie. Nie oceniaj i nie analizuj swoich myśli

Rzuć sobie wyzwanie. Daj sobie dwa tygodnie. Trenuj po kilkanaście minut każdego dnia, a poczujesz różnicę.

Ten rodzaj oczyszczenia i zmiany wewnętrznej optyki, poczucia bycia tu i teraz, pomoże ci na nowo sprecyzować twoje cele. Pozbędziesz się wątpliwości, frustracji i negatywnych myśli. Zaczniesz myśleć bardziej konstruktywnie.

Praktykowanie podstawowych technik medytacyjnych pomoże ci pokonywać życiowe trudności, szybciej podnosić się po porażce i pokazać światu, na co naprawdę Cię stać.

adidas / maj 2020
Tagi