alert-erroralert-infoalert-successalert-warningbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkusp-delivery-cashusp-delivery-delayusp-delivery-eveningusp-delivery-same-dayusp-delivery-storeusp-deliveryusp-exchangeusp-free-returnsusp-gift-cardusp-klarnausp-salearrow-backarrow-downarrow-left-longarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclipboardclosecross-smalldownloaddropdowneditexternal-linkfilterfullscreenhamburgerhd-filledhd-outlinehide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-outlinepin-smallpinplay-filledplay-outlineplusprofilereloadsd-filledsd-outlinesearchsharesound-off-filledsound-off-outlinesound-on-filledsound-on-outlinesubtitles-cc-filledsubtitles-cc-outlinesubtitles-filledsubtitles-outlinewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessengerpinterestruntastictiktok-defaulttiktoktwittervkwhatsappyahooyoutube
adidas / grudzień 2023

Powrót: Początki Clot i ewolucja Edisona Chena

Edison Chen zbudował most między Wschodem i Zachodem, łączący kultury i kreatywnych twórców. Most między przeszłością i teraźniejszością, teraźniejszością i przyszłością – pomysłami i rzeczywistością, wyzwaniami i możliwościami. Edison Chen na nowo definiuje całe pokolenie. Spotkaliśmy się z EDC zaraz po przylocie do Japonii i w przerwie między podróżami do Chin, aby porozmawiać o jego pochodzeniu, ewolucji i ekspresji chińskiej kultury młodzieżowej, jego niedawno udoskonalonej estetyce i odzieży miejskiej w restauracjach „drive-thru”.


1-1-Edison-Chen-TopCreator-Editorial-Carousel-Image


1-2-Edison-Chen-TopCreator-Editorial-Carousel-Image

1-3-Edison-Chen-TopCreator-Editorial-Carousel-Image


„Najłatwiejszym sposobem na przełamanie tej bariery jest znalezienie własnego stylu, gdyż wyrażamy siebie przez ubranie, nie mówiąc ani słowa”.

Właśnie przyleciałeś do Tokio z Szanghaju na wystawę zorganizowaną z okazji dwudziestolecia CLOT. Osiągnąłeś status ikony na najważniejszych alejach. Masz na sobie sneakery adidas... ale gdybyśmy mogli cofnąć się nieco w czasie dla tych mniej obeznanych – co porabiałeś i czym się teraz zajmujesz?

Urodziłem się w Vancouver (w Kanadzie). Dorastałem, prowadząc bardzo proste życie. Jeździłem na rowerze z moimi siostrami do sklepu spożywczego, gdzie kupowaliśmy cukierki za pięć centów. Kiedy miałem dziewięć lat, po raz pierwszy spotkałem mojego ojca... w Hongkongu. Coś podpowiadało mi, że muszę pójść w jego ślady. Przeprowadziłem się więc do Hongkongu, co było ogromnym szokiem kulturowym. Mieszkałem tam do około 1997 roku. Zacząłem uczyć się więcej o chińskiej kulturze; nauczyłem się kantońskiego. Chodziłem do międzynarodowej szkoły, więc poznałem wiele dzieciaków z różnych krajów. W Hongkongu poznałem różne kultury i perspektywy, co naprawdę otworzyło mi oczy na globalizm.

W latach 1997–1998 byłem przez pewien czas w Nowym Jorku i Vancouver. Następnie w roku 1999 spędziłem lato w Hongkongu. Przypadkowo w klubie – miałem wtedy dziewiętnaście lat, więc przebywałem w nim legalnie [śmiech] – zostałem wybrany do udziału w reklamie. Wystąpiłem w niej, a potem Jackie Chan zadzwonił do mnie i podpisał ze mną kontrakt. W ten sposób trafiłem do branży rozrywkowej. Nakręciłem swój pierwszy film i z dnia na dzień stałem się celebrytą. Nie bardzo wiedziałem, jak to ogarnąć. To zmieniało myślenie. W pewnym sensie przyzwyczaiłem się do tej kultury, ale nie podobało mi się to, że czułem się, jakbym nie miał żadnych praw osobistych. Jak kawałek mięsa.


2-Edison-Chen-TopCreator-Editorial-SingleImage

Skończyłem grać w drugim filmie, a agencja menadżerska sprzedała mnie za 2,5 miliona dolarów. Dowiedziałem się o tym na konferencji prasowej. Powiedzieli, że mogą zrobić ze mną, co chcą. A ja na to: Dobra, jaka była moja działka z 2,5 miliona dolarów? Nie dostałem nic.

To był bardzo ważny moment. Wtedy oświadczyłem im: „Nie jesteście moimi właścicielami i nie możecie mi mówić, co mam robić. Powodzenia w znalezieniu mnie...” i poleciałem do Japonii. Przyjechałem do Japonii, już będąc popularnym w Azji, jak ten nowy obiekt westchnień czy coś w tym stylu. Wielu z tych ludzi, których uważałem za moich idoli, a którzy są teraz moimi przyjaciółmi, pytali: co ty tu robisz tak długo? Kręcisz film? Wyjaśniłem swoją sytuację, a oni na to: Wiesz co? Potrzebujemy kogoś takiego jak ty, aby promować kulturę młodzieżową w Chinach. Wróciłem więc do Hongkongu i założyłem Clot i Juice, w 100% własną i niezależną firmę. Wtedy się uwolniłem. Poczułem kontrolę nad kształtowaniem swojej przyszłości.

Nadszedł rok 2008 i musiałem opuścić Azję pod wpływem kaprysu, dosłownie z dnia na dzień. Postanowiłem przenieść się do Los Angeles, które od tamtej pory jest moim domem. Jestem bardzo wdzięczny temu miastu. Stworzyłem tam całą sieć naprawdę dobrych przyjaciół. Wielu z nich, gdy spotkałem ich po raz pierwszy, nie miało pojęcia, czym się zajmuję. Więc teoretycznie nie byłem już celebrytą. I podobało mi się to. Znów byłem zwykłym gościem. Pobyt w Los Angeles pozwolił mi odnaleźć się w zupełnie innym świecie. Odkryłem nowe podejście do życia, pasji. Doświadczyłem na nowo przynależności do ekipy i społeczności i poczułem prawdziwą moc, by robić to, co chcę.

3-Edison-Chen-TopCreator-Editorial-SingleImage

Porozmawiajmy o Twojej nieoficjalnej roli globalnego ambasadora chińskiej kultury młodzieżowej.

W jakiś sposób stałem się ambasadorem chińskiej kultury młodzieżowej. Nie zamierzałem nim być, ale wiele osób mówi, że promuję chińską kulturę, że w moich projektach wykorzystuję dziedzictwo i kulturę. Robiłem to naprawdę nieświadomie, a potem stałem się jej ambasadorem.

„Wielu mówi, że robię to dla chińskiej kultury. Nie, robię to dla ogólnie pojętej kultury. Nie tworzę butów dla Chińczyków. Tworzę buty oparte na chińskim procesie myślowym dla całego świata”.

Działając z Los Angeles, nie odwiedzając Chin przez kilka lat, jakie widzisz dziś postępy?

W Chinach nie byłem przez cały okres pandemii. Wróciłem i zobaczyłem, jak ludzie wyrażają siebie, i pomyślałem: wow, chcę być tego częścią. Wcześniej mówiłem ludziom, że Chiny są pięć do ośmiu lat w tyle – nie w sposób obraźliwy, a bardzo niewinny, interesujący. Teraz czuję, że są gotowe, aby zacząć coś robić. Jeszcze pięć lat temu mieszkańcy Chin nawet nie ubierali się tak, jak chcieli. a najłatwiejszym sposobem na przełamanie tej bariery jest znalezienie własnego stylu, gdyż wyrażamy siebie przez ubranie, nie mówiąc ani słowa.

Zatem pierwszy krok za nami, a ja mam wrażenie, że pchnąłem ich w tym kierunku. Następnym krokiem jest pomoc w zrozumieniu i rozwinięciu ich myśli oraz zaprezentowanie ich światu. Dlatego właśnie powiedziałem, że po tych 20 latach jestem bardziej podekscytowany niż kiedykolwiek. Teraz staram się znaleźć kolejnego Edisona Chena – osobę, która będzie również promowała kulturę. Z firmą adidas tworzymy w Chinach coś, co nazywa się Submission Box. Powiedziałem: słuchajcie, jesteście rozpoznawalną marką; zróbmy coś... Myślę, że możliwość pokazania się tych nowych młodych ludzi na poziomie międzynarodowym jest również bardzo ważna dla rynku międzynarodowego.

Wielu mówi, że robię to dla chińskiej kultury. Nie, robię to dla ogólnie pojętej kultury. Nie tworzę butów dla Chińczyków. Tworzę buty oparte na chińskim procesie myślowym dla całego świata.


4-Edison-Chen-TopCreator-Editorial-SingleImage

„Gdy wszyscy starają się podbić ulicę, należy pójść inną drogą.”.

Cieszymy się, że znów współpracujemy. Wkraczając w nowy sezon, jak zmieniłeś swoją estetykę i podejście do nowego etapu EDC i adidas?

Myślę, że moja estetyka całkowicie się zmieniła. Może dzisiaj tego nie widać, bo nie przebrałem się jeszcze po podróży, ale dojrzałem jeśli chodzi o mój gust i tak naprawdę nie tworzyłem pod tym kątem.

Spędziłem całe lato w Europie, odwiedzając wszystkie małe miasteczka, których dziedzictwo było wręcz obłędne. Ta europejska perspektywa otworzyła mi oczy na zupełnie inną paletę kolorów i zainspirowała w inny sposób. Myślę więc, że nowa odsłona EDC jest bardziej szykowna, a nie tylko nawiązująca do stylu ulicy. Obecnie wszystko nawiązuje do ulicy, prawda? Na przykład McDonald's. Naprawdę? Świetnie. Jak dla mnie ok. Louis Vuitton – kto by pomyślał? Dlatego gdy wszyscy starają się podbić ulicę, należy pójść inną drogą.



DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ O WSPÓŁPRACY ADIDAS ORIGINALS Z EDISONEM CHENEM

adidas / grudzień 2023
Tagi