alert-erroralert-infoalert-successalert-warningbroken-imagecheckmarkcontact-emailcontact-phonecustomizationforbiddenlockedpersonalisation-flagpersonalizationrating-activerating-inactivesize-guidetooltipusp-checkmarkIcons/Communication/USP/Cash-deliveryIcons/Communication/USP/Delivery-eveningIcons/Communication/USP/Delivery-same-dayIcons/Communication/USP/Delivery-storeusp-deliveryIcons/Communication/USP/Exchangeusp-free-returnsIcons/Communication/USP/Gift-cardIcons/Communication/USP/KlarnaIcons/Communication/USP/Salearrow-backarrow-downarrow-left-longarrow-leftarrow-right-longarrow-rightarrow-upbag-activebag-inactivecalendar-activecalendar-inactivechatcheckbox-checkmarkcheckmark-fullclipboardclosecross-smalldownloaddropdowneditexpandhamburgerhide-activehide-inactivelocate-targetlockminusnotification-activenotification-inactivepause-shadowpausepin-smallpinplay-shadowplayplusprofilereloadsearchsharewishlist-activewishlist-inactivezoom-outzoomfacebookgoogleinstagram-filledinstagrammessenger-blackmessenger-colorpinterestruntastictiktok-defaulttiktoktwittervkwhatsappyahooyoutube
adidas
adidas / kwiecień 2021

KREATYWNOŚĆ KONTRA PLASTIK

Dowiedz się, jak adidas i organizacja Parley współpracują, by pozbyć się plastiku z oceanów.

Plastik to technologiczna porażka, która wydaje się świetnym i uniwersalnym materiałem. Jest tani, mocny i plastyczny – przybiera tysiące form. To właśnie te cechy sprawiają, że plastik jest tak atrakcyjny dla wytwórców i konsumentów. I to właśnie przez nie plastik zaśmieca naszą planetę i można go znaleźć dosłownie wszędzie.
Ogromna część plastiku, który wyrzucamy, trafia do oceanów, a efekty widać w każdym zakątku kuli ziemskiej. Plastik trafia do łańcucha pokarmowego, szkodzi zwierzętom morskim, niszczy środowisko i wpływa na klimat. Nie ma na świecie żadnego miejsca, które nie byłoby zanieczyszczone plastikiem.

Jeśli chcemy, by nasza planeta i nasz gatunek przetrwały, musimy poradzić sobie z ciągle rosnącą liczbą plastikowych śmieci. adidas współpracuje z organizacją Parley, by walczyć z plastikowymi odpadami, które zanieczyszczają oceany. Plastikowe śmieci zebrane na odległych plażach i w nadmorskich osadach są wykorzystywane jako surowiec, z którego produkujemy ubrania i buty sportowe.

parley-xcat-ss21-editorial-creativity-versus-plastic-image-01

TONIEMY W MORZU PLASTIKU

Z plastikiem nie można zrobić tylko jednej rzeczy – zniszczyć go. W związku z tym praktycznie każdy kawałek plastiku, który został wyprodukowany, nadal jest gdzieś na Ziemi. Co roku w oceanach ląduje niemal dziewięć milionów metrycznych ton plastiku, powodując zniszczenia na skalę przemysłową. Plastikowe śmieci zalegają nawet na plażach oddalonych o tysiące kilometrów od najbliższych skupisk ludzkich. Znaleziono je we wnętrzu prawie 700 gatunków, w tym wielorybów, ryb i ptaków morskich. Prowadzi to do ogromnych szkód dla życia morskiego i postępuje w zastraszającym tempie. Mikroplastiki trafiają do łańcucha pokarmowego, powodując niewiarygodne szkody we wszystkich organizmach żywych zamieszkujących planetę. Mimo że wiemy o tym wszystkim, produkcja plastiku nie spada. Wręcz przeciwnie, co minutę w oceanie ląduje kolejna ciężarówka plastiku. W tym tempie do 2050 roku w oceanach będzie więcej plastiku niż ryb.


PARLEY PROWADZI WOJNĘ PRZECIWKO PLASTIKOWI

Inicjatywa Parley For The Oceans powstała, by zrzeszyć ludzi, organizacje i marki, które chcą walczyć z ogromnym zagrożeniem, jakim jest zanieczyszczenie oceanów plastikiem. Parley to nowatorska idea i organizacja ekologiczna nowego typu, która łączy twórców, myślicieli i liderów grup, by mówić o pięknie, ale i delikatności naszych oceanów. Wspólnie opracowują projekty, które mają służyć ochronie tego nietrwałego ekosystemu i zapobiegać jego dalszej destrukcji. Działając w przekonaniu, że kreatywność jest motorem zmian, Parley chce zjednoczyć kreatywne marki i jednostki, aby wspólnie sprawić, by plastik stał się przeszłością.

„Plastik to technologiczna porażka, nienaturalny materiał, który nigdy nie powinien był znaleźć się na naszej planecie".

– Cyrill Gutsch, założyciel organizacji Parley

 

parley-xcat-ss21-editorial-creativity-versus-plastic-image-02

ADIDAS DOŁĄCZA DO WALKI

adidas jest jednym ze współzałożycieli organizacji Parley for the Oceans. Firma aspiruje do roli lidera w znajdowaniu sposobów zapobiegania zanieczyszczeniu plastikiem. Pomysł wykorzystania śmieciowego materiału, który zalega w oceanach, do produkcji odzieży sportowej, która niczym nie odbiega od modeli wyprodukowanych z nowego plastiku, brzmiał jak science fiction. Pierwszym krokiem była współpraca z organizacją Parley nad stworzeniem koncepcyjnego modelu butów sportowych, który został zaprezentowany na konferencji ONZ w 2015 roku. Cholewka butów została wyprodukowana z przędzy i włókien uzyskanych z recyklingu odpadów zebranych na terenach nadmorskich oraz nielegalnych głębinowych sieci rybackich. Od tamtej pory koncepcja zmieniła się w rzeczywistość – z plastiku pochodzącego z upcyklingu powstały już miliony butów sportowych i cała gama różnego rodzaju ubrań.


AIR DAJE ŻYCIE OCEANOM, PLANECIE I LUDZKOŚCI

Organizacja Parley opracowała trzystopniową strategię podejścia do zagrożenia wynikającego z zanieczyszczenia oceanów: Parley AIR. Polega ona na kilku prostych krokach, które mogą wykonać wszyscy: od gospodarstw domowych, przez firmy i instytucje, aż po rządy. W ten sposób każdy z nas może zmienić sposób, w jaki korzysta z plastiku, a w efekcie swój wpływ na oceany i świat wokół nas.
Każda litera skrótu AIR oznacza jeden z głównych filarów działania: „Avoid, Intercept, Redesign”, czyli „Unikaj, ograniczaj i przetwarzaj”. „Unikaj” oznacza rezygnację z plastiku i korzystanie z alternatyw, gdy tylko się da. „Ograniczaj” wskazuje na zapobieganie trafianiu plastiku do oceanów dzięki recyklingowi i wykorzystywaniu plastikowych odpadów na inne sposoby.
„Przetwarzaj” odnosi się do przeprojektowania materiałów, metod i produktów, które przyczyniają się do problemu, a na poziomie indywidualnym – do zmiany perspektywy na problem plastiku i w rezultacie zmiany podejścia do życia.

parley-xcat-ss21-editorial-problem-of-ocean-plastic-image-02

NOWE ZASTOSOWANIE DLA STARYCH ŚMIECI

Kolekcja adidas x Parley to przykład działania strategii AIR w praktyce. Pomaga nie tylko uniknąć stosowania nowo produkowanych tworzyw sztucznych, ale również przechwytuje plastik, który w przeciwnym razie zanieczyszczałby oceany. adidas x Parley wprowadza również zupełnie nowe podejście do plastiku – zarówno jako śmieci, jak i materiału produkcyjnego – i odkrywa nieoczekiwane sposoby jego wykorzystania, by chronić oceany.
W praktyce wygląda to tak, że plastikowe odpady są zbierane przez firmy należące do globalnej sieci Parley na odległych wyspach, plażach i w nadmorskich osadach, np. na Malediwach. Plastik jest czyszczony, potem usuwa się z niego wszelkie nieplastikowe elementy oraz sortuje. Następnie odpady są przewożone do przetwórni, w których plastik jest rozdrabniany, myty i poddawany dehydratacji.

parley-xcat-ss21-editorial-problem-of-ocean-plastic-image-05

OD ŚMIECI DO UBRAŃ SPORTOWYCH

Na kolejnym etapie rozdrobniony plastik jest podgrzewany, prześwietlany, czyszczony i suszony, a potem schładzany i przerabiany na drobne granulki. Granulki są przetapiane na nici wchodzące w skład przędzy poliestrowej Ocean Plastic®, która ma takie same właściwości, jak przędza wyprodukowana z nowego plastiku. Przędza jest wykorzystywana w produkcji butów, koszulek, legginsów, itp. Każdy model w kolekcji składa się przynajmniej z 75% wyłapanych plastikowych śmieci.

parley-xcat-ss21-editorial-problem-of-ocean-plastic-image-04

TUTAJ ZACZYNA SIĘ WALKA

Po przedstawieniu w 2015 roku jednego modelu butów na szczycie ONZ, dzięki długotrwałemu partnerstwu ekoinnowacyjnemu z Parley For The Oceans w 2020 roku wyprodukowano 15 milionów produktów Parley Ocean Plastic. Stosujemy zasady Parley AIR we wszystkich naszych globalnych działaniach. Wycofaliśmy ze sklepów plastikowe torby na zakupy, zastępując je papierowymi torbami wykonanymi z surowców pozyskiwanych w sposób zgodny z zasadami ochrony środowiska. W naszych biurach nie korzystamy z jednorazowych plastikowych przedmiotów. Zachęcamy też naszych pracowników, sportowców i społeczności do podjęcia walki z plastikiem. Do dziś organizowana przez nas co roku akcja Run For the Oceans (RFTO), w której wzięło udział ponad trzy miliony biegaczy, pomogła budować świadomość i zebrać ponad dwa miliony dolarów na sprzątanie plaż i edukację młodych ludzi na temat stanu oceanów i zagrożeń związanych z plastikiem.

To dopiero początek drogi do zakończenia korzystania z plastiku. adidas zobowiązuje się do całkowitego zastąpienia nowego plastiku w produktach przez poliester pochodzący w 100% z recyklingu do 2024 roku. Długoterminowym celem jest całkowite wyeliminowanie plastiku jako materiału produkcyjnego, aby pomóc chronić oceany, naszą planetę i każdego z nas.

adidas / kwiecień 2021